Home » Nieuws » Nieuws 2015 » Jan aan de leiding

Jan aan de leiding

Jan op ’t Hoog aan de leiding van baancompetitie

Merel Bertens en Jan op ’t Hoog van Schaatsclub “De Vennen” hebben op zaterdag 3 januari deelgenomen aan de negende wedstrijd van de Zuid-Nederlandse Marathoncompetitie. Merel behaalde bij de dames de tweede plaats en Jan kwam bij de Masters-2 als zevende over de finish. Dankzij deze klassering kwam Jan aan de leiding van de baancompetitie van de ijsbanen in Eindhoven en Tilburg.

Jan op 't Hoog op kop tijdens de marathon (foto Henk Haans)

Jan op ’t Hoog op kop tijdens de marathon (foto Henk Haans)

De Zuid-Nederlandse Marathoncompetitie bestaat uit twaalf wedstrijden die worden gereden op de ijsbanen van Breda, Eindhoven en Tilburg. Naast het totaalklassement van deze twaalf wedstrijden, wordt er ook een klassement opgemaakt van de wedstrijden op de banen in Eindhoven en Tilburg. Voor dit laatste klassement komen alleen de rijders in aanmerking die ook wekelijks op deze banen trainen.

Tijdens de wedstrijd over veertig ronden op 3 januari in Eindhoven reed Jan op ’t Hoog attent mee in de kop van het peloton. Hij vermoeide zijn concurrenten door het tempo hoog te houden. In de eindsprint kwam Jan als zevende over de finish, maar hij eindigde wel voor alle andere rijders die Eindhoven of Tilburg als thuisbaan hebben. Hierdoor kwam Jan aan de leiding in het tussenklassement van de baancompetitie. Met nog slechts één wedstrijd op 7 maart in Eindhoven op het programma heeft Jan alle kansen op de eindoverwinning in eigen hand.
Omdat Merel Bertens enkele weken geleden in de eindsprint was verslagen door Floor Peters uit Vught, stemde zij haar wedstrijd over eveneens veertig ronden deze keer af op Floor. In plaats van zelf de wedstrijd zwaar te maken door te demarreren en hard op kop te rijden, had Merel vooral aandacht voor Floor. Deze keuze bleek in het voordeel van Floor omdat zij na een redelijk rustige marathon frisser dan normaal aan de eindsprint kon beginnen. In de sprint werd Merel voor de tweede keer nipt verslagen. Ondanks de tweede plaats blijft Merel nog steeds ruimschoots aan de leiding in het tussenklassement van de Zuid-Nederlandse competitie en is zij al zeker van de overwinning in het eindklassement van de baancompetitie.

Op zondag 4 januari namen negen leden van “De Vennen” deel aan een langebaanwedstrijd in Tilburg. Evenals bij de laatste wedstrijden van 2014 vielen de gereden tijden tegen. Bijna alle schaatsers, ook die van de andere clubs, bleven ruimschoots boven hun persoonlijke records. Hilde van Hulten en Martijn Weber behoorden tot de weinigen die er wel in slaagden om hun persoonlijke record (PR) aan te scherpen.
Hieronder alle door de leden van “De Vennen” gereden tijden:
Hilde van Hulten reed 38.10 (PR) op de 300 meter en 1:01.79 op de 500 meter.
3 leden reden een rit over 500 (1e tijd) en 1000 meter (2e tijd):
Merel Bertens 47.14 en 1:33.46; Martijn Weber 55.65 (PR) en 1:57.36 (PR); Thom Botermans 56.95 en 2:01.77.
5 leden reden een rit over 500 (1e tijd) en 1500 meter (2e tijd):
Bas Beex 46.44 en 2:25.40; Wouter Weber 49.12 en 2:37.75; Julian Haans 48.86 en 2:49.89; Jochem van Hulten 47.93 en val; Koen Barten 51.46 en diskwalificatie.

1 reactie

1. Martijn Proost schreef:

Ik wens Jan veel succes toe met de baancompetitie.