Home » Nieuws » Nieuws 2016 » Dai Dai wint in Astana

Dai Dai wint in Astana

Goud en Clubrecords voor Dai Dai Ntab in Astana

Tijdens de wedstrijden om de World Cup in Astana (Kazachstan) heeft Dai Dai Ntab op zaterdag 3 december de wedstrijd over 500 meter gewonnen. Op zondag 4 december werd hij vierde. Bovendien verbeterde de schaatser van profteam Plantina op zowel de 500 als de 1000 meter zijn eigen Clubrecords van Schaatsclub “De Vennen”.

Dai Dai Ntab tijdens een interview met NOS Studio Sport

Bij Schaatsclub “De Vennen” wordt men steeds trotser op de schaatser die zij in 2006 tijdens de jeugdlessen in Eindhoven de eerste beginselen van de schaatstechniek bijbrachten. De overwinning tijdens de World Cup in Astana is een nieuw hoogtepunt in de stormachtige ontwikkeling van Dai Dai. Al in de derde rit kwam hij aan de start tegen de Canadees William Dutton. Ondanks een eerste valse start opende Dai Dai in een supersnelle tijd van 9.54 en zijn eindtijd van 34.52 was een ruime verbetering van zijn eigen op 16 januari 2016 in Heerenveen gereden Clubrecord van Schaatsclub “De Vennen” (34.96). Aangezien dit tevens een verbetering van het Baanrecord was, was meteen al duidelijk dat Dai Dai hoge ogen zou gaan gooien in de strijd om de eindoverwinning. In de volgende zeven ritten lukte het niemand van de andere wereldtoppers om de tijd van Dai Dai te verbeteren. Tijdens de huldiging werd hij op het erepodium geflankeerd door de Russen Murashov (tweede) en Kulizhnikov (derde).

Eerder op de dag had Dai Dai in de B-groep op de 1000 meter met een tijd van 1:10.22 ook al zijn op 21 maart 2015 in Calgary gereden Clubrecord met 0,10 seconde verbeterd.

Tijdens de tweede rit over 500 meter op zondag was Dai Dai met een opening van 9.57 weer bijzonder snel van start en ook zijn eindtijd van 34.74 was weer uitstekend. Deze tijd was deze keer goed voor de vierde plaats achter de Rus Murashov die met 34.52 exact dezelfde tijd reed als waarmee Dai Dai een dag eerder had gewonnen.

In de tussenstand van de World Cup staat Dai Dai nu op de tweede plaats achter de Rus Kulizhnikov. De volgend wedstrijd is op vrijdag 9 december in Heerenveen.

Kijk onder ‘Multimedia’ voor de beelden van NOS Studio Sport

1 reactie

1. Jan Op ' t Hoog schreef:

Van harte gefeliciteerd Dai Dai Ntab en Schaatsclub ,,de Vennen” met deze wereld top prestatie!!!