Schaatsclub De Vennen

Home » Nieuws » Nieuws 2018 » In Memoriam Leo Vaes

In Memoriam Leo Vaes

Op woensdagochtend 7 februari ontvingen de leden van Schaatsclub De Vennen het trieste nieuws dat hun Lid van Verdienste Leo Vaes op 77-jarige leeftijd was overleden.

Leo Vaes in 2002 met zijn bij de titel Lid van Verdienste behorende herinnering

Leo werd tijdens de ledenvergadering van 2002 benoemd tot Lid van Verdienste van Schaatsclub De Vennen. Hij ontving de bij deze titel behorende blijvende herinnering op grond van zijn verdiensten als medeoprichter in 1987, twaalfjarig lidmaatschap van het bestuur, jeugdschaatstrainer, initiator en coördinator van de fietsactiviteiten binnen De Vennen en medeorganisator van de Vennentocht en vele andere activiteiten. Jarenlang was Leo degene die samen met Mathieu Bruurs bepaalde of het natuurijs op de vennen dik genoeg was om vrij te geven.
Als actief sporter volbracht Leo meerdere malen de 200 kilometer lange Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk en omdat hij in 1997 niet was ingeloot voor deelname aan de echte Elfstedentocht in Friesland, schaatste hij het volledige parcours op de dag voorafgaand aan de officiële tocht. In 1989 werd Leo op de ijsbaan in Lommel de eerste clubkampioen van De Vennen.
Toen actief sporten helaas niet meer mogelijk was, bleef Leo samen met zijn vrouw Nolly steeds een trouwe bezoeker van de door De Vennen georganiseerde activiteiten. In het kader van een door Stichting WieKentKunst georganiseerd evenement stelden Leo en Sjef van den Meijdenberg in oktober 2010 hun imposante verzameling oude schaatsen tentoon in de praktijkruimte van Sjef. Als ware ambassadeurs van De Vennen grepen Leo en Sjef deze kans natuurlijk aan om tevens reclame te maken voor hun schaatsclub.

Enkele jaren geleden werden de gezondheidsklachten zo ernstig dat zelfstandig thuis wonen voor Leo niet meer mogelijk was. Gelukkig kon hij terecht in woonzorgcentrum Park Stanislaus, zodat hij dicht bij zijn vrouw Nolly in Moergestel kon blijven. Hier overleed Leo op woensdagochtend 7 februari.

De oudere leden van Schaatsclub De Vennen zullen Leo herinneren als een fijne schaatsvriend die altijd bereid was om de handen mee uit de mouwen te steken. Leo, hartelijk dank voor alle mooie momenten die we met jou mochten beleven. Rust zacht.
We wensen Nolly, zoon Hans en familie heel veel sterkte toe bij het dragen van dit grote verlies.

John Schepens
namens Schaatsclub De Vennen

5 reacties

1. Hans Vaes schreef:

Super mooi geschreven

2. Angelique schreef:

Geweldig verwoord. Leo was een schaatsman van schaatsclub de vennen in hart en nieren! We gaan hem missen. Sterkte voor Nolly, Hans, Sandra, Brecht en familie.

3. Frank van Elderen schreef:

Ik ken Leo nog als wegkapitein van de fietsgroep en heb vele fietskilometers met hem af mogen leggen. Uiteindelijk zorgde Leo ervoor dat ik bij de schaatsclub terecht kwam. Uiteindelijk heb ik hem bij De Vennen ook nog mee mogen maken als bestuurslid. Tot zolang het mogelijk bleek kwam hij trouw met Nolly samen altijd naar het jaarlijkse vrijwilligersfeest. Een clubman in hart en nieren. En een fijne persoonlijkheid. Veel sterkte aan Nolly toegewenst.

4. Jan Zoontjens schreef:

Jan Zoontjens.
    9 februari 2018
    Wat hoor ik nu dat Leo Vaes is overleden en ik hem nog pas bezocht in Park Stanislaus.
    Ik kende Leo al voor schaatsclub de Vennen met het fietsen en door hem ben ik toen lid geworden bij de schaatsclub. Wat ik heb ik met hem veel gefietst en geschaatst maar vooral op natuurijs. Hij was een echte sportvriend en een echte clubman in hart en nieren zoals Frank van Elderen dat schrijft. Wij zullen maar vooral Nolly, gezin en familie hem missen maar in gedachte zullen wij hem als een vriendelijke en gastvrije persoon blijven herinneren.
    Bij deze condoleer ik Nolly, gezin en familie met het overlijden van Leo en wens jullie de komende dagen en toekomst heel veel sterkte met dit verlies

5. Wil van de Kerkhof schreef:

Gecondoleerd met het overlijden van je man, jouw vader, schoonvader en opa. Veel sterkte.
    Wil van de Kerkhof, Ospel.

Plaats een reactie

Clubsponsors