Home » Nieuws » Nieuws februari 2019 » Karlijn 16e NK Marathon

Karlijn 16e NK Marathon

Karlijn Schellekens zestiende op NK Jeugdmarathon

Karlijn Schellekens van Schaatsclub De Vennen mocht op zaterdag 16 februari in Dronten deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap Marathonschaatsen voor Pupillen. Karlijn behaalde hier een keurige zestiende plaats. Ook andere schaatsers van De Vennen leverden in het weekend van 16 en 17 februari bijzondere prestaties. Sanne van Duinhoven verbeterde het Clubrecord 500 meter, Loek van der Bruggen en Bram van Tulder promoveerden naar een hogere klasse en er konden veertien nieuwe persoonlijke records (PR’s) worden genoteerd.

Karlijn Schellekens, zestiende op NK Marathon

Dankzij haar prestaties in de marathons van Tilburg, Breda en Eindhoven mocht Karlijn Schellekens het KNSB-Gewest Zuid in Dronten vertegenwoordigen tijdens het Nederlands Kampioenschap Marathon voor Pupillen. Het kampioenschap voor meisjes Pupillen-A bestond uit twee series van elk tweeëntwintig rijdstertjes en een finale, steeds over zeven ronden. Per serie kwalificeerden de twaalf snelsten zich voor de finale. Met een achtste plaats in haar serie, ging Karlijn overtuigend door naar de finale. Deze finale was via een livestream rechtstreeks op internet te volgen. Hier was te zien dat er vanaf de start sprake was van een nerveuze wedstrijd met veel duw- en trekwerk. Als kleinste van de finalisten (de meeste meisjes waren meer dan een kop groter) bleef Karlijn in het begin van de wedstrijd uit het gedrang door achter in het peloton te rijden. Naarmate de wedstrijd vorderde, schoof zij geleidelijk op naar de eerste helft van de groep. Door de hoge snelheid kwam er echter geen kopgroep waar Karlijn bij zou hebben kunnen aansluiten, maar moest de wedstrijd in de massasprint worden beslist. In deze sprint waren de grotere sterkere meisjes oppermachtig en ging Karlijn als zestiende over de finish.

Sanne van Duijnhoven, Clubrecord 500 m

Vanuit Dronten reisde Karlijn door naar Heerenveen om diezelfde avond ook nog deel te nemen aan een langebaanwedstrijd in ijsstadion Thialf. Hier bleef zij met 47.69 op de 500 meter en 1:38.12 op de 1000 meter maar net boven haar PR’s. Ook Sanne van Duijnhoven, Teun van der Linden en Thomas van Berkel waren naar Heerenveen gekomen. Sanne was met 42.93 op de 500 meter 0.14 seconde sneller dan haar eigen Clubrecord dat zij op 21 december 2018 in het Duitse Inzell had gereden en op de 1500 meter bleef zij met 2:14.98 maar 0,2 seconde boven haar PR. Met 47.23 op de 500 meter en 2:23.31 op de 1500 meter verbeterde Teun zelfs twee PR’s. Thomas was helaas wat onfortuinlijker. Nadat hij 46.29 op de 500 meter had gereden, kwam hij in de laatste ronde van de 1500 meter ten val.

Jan op ’t Hoog nam op zaterdagavond 16 februari in Eindhoven deel aan een wedstrijd van de Zuid-Nederlandse marathoncompetitie. In de wedstrijd voor Masters-2 behaalde Jan een verdienstelijke zevende plaats.

Bram van Tulder, Dubbele Promotie

Loek van der Bruggen, Promotie

Op zondagavond 17 februari namen negen leden van de wedstrijdploeg deel aan een langebaanwedstrijd in Tilburg. In totaal werden er deze avond elf PR’s verbeterd. Daaronder ook twee verbeteringen die goed waren voor promotie naar een hogere klasse. Door de 500 meter sneller dan 57 seconden te rijden promoveerde Loek van der Bruggen naar de zesde klasse van de jongens Pupillen. Bram van Tulder promoveerde zelfs ineens van de vijfde naar de derde klasse van de jongens Junioren-C. Met zijn tijd van 2:28.97 op de 1500 meter was hij ruim dertien seconden sneller dan zijn oude PR. Hieronder alle in Tilburg gereden tijden:

7 leden reden een rit over 500 (1e tijd) en 700 meter (2e tijd):
Thomas van Berkel 46.91 en 1:04.64 (PR); Teun van der Linden 47.37 en 1:05.79 (PR); Teun Wagemakers 47.37 (PR) en 1:06.73 (PR); Karlijn Schellekens 47.82 en 1:07.01 (PR); Tom van Dijck 51.67 (PR) en 1:11.89 (PR); Job van der Bruggen 54.30 (PR) 1:15.29 (PR); Loek van der Bruggen 56.35 (PR + promotie) en 1:25.17.
Bram van Tulder en Thom Botermans reden een rit over 500 en 1500 meter: Bram 48.42 resp. 2:28.97 (PR + promotie); Thom 48.28 resp. 2:32.66.
Hilde van Hulten volbracht de eerste rit over 3000 meter uit haar leven in een tijd van 5:55.63.