Home » Nieuws » Nieuws februari 2024 » Nog meer NK-kwalificaties

Nog meer NK-kwalificaties

Nog een NK-deelname voor Karlijn Schellekens en Thomas van Berkel

Karlijn Schellekens mag naar het NK Sprint (foto Jeroen Happel)

In januari mochten Karlijn Schellekens en Thomas van Berkel van Schaatsclub De Vennen deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap Allroundschaatsen. Tijdens landelijke kwalificatiewedstrijden in Breda op zaterdag 17 en zondag 18 februari verdienden Karlijn en Thomas startbewijzen voor nog een Nederlands Kampioenschap (NK). Karlijn kwalificeerde zich voor het NK Sprint en Thomas mag deelnemen aan het Afstandskampioenschap 3000 meter.

Op zaterdag 17 januari werd in Breda door tweeëntwintig geselecteerde meisjes Junioren-A uit het hele land gestreden om nog zeven beschikbare startplekken voor het NK Sprint dat op 2 en 3 maart in Hoorn zal geworden gehouden. Met 42.21 reed Karlijn Schellekens de tweede tijd op de 500 meter en was haar 1:26.23 op de 1000 meter goed voor de vierde plaats. In het totaalklassement over de twee afstanden was zij tweede en dat was ruim voldoende voor deelname aan het NK Sprint.
Een dag later was de ijsbaan in Breda ook de plek waar negenentwintig geselecteerde jongens Junioren-A mochten uitvechten wie de laatste negen startbewijzen kregen voor het Nederlands Afstandskampioenschap 3000 meter. Met Thomas van Berkel en Teun van der Linden hadden zelfs twee leden van Schaatsclub De Vennen zich voor deze kwalificatiewedstrijd geplaatst. Met een verval van slechts enkele tienden van seconden per ronde reed Thomas een keurig opgebouwde race die hem tot de eindtijd van 4:08.09 en de vierde plek bracht. Hiermee verzekerde Thomas zich van deelname aan het Afstandskampioenschap dat eveneens in het weekend van 2 en 3 maart in Hoorn zal worden gehouden. Teun reed ook een supervlakke rit, maar was elke ronde net iets langzamer dan de rijders die de startbewijzen veroverden. Met zijn tijd van 4:22.56 werd hij veertiende.

Tom van Dijck kwam ook in Breda in actie, namelijk op vrijdagavond 16 februari tijdens een wedstrijd van de Zuid-Nederlandse Marathoncompetitie. In de wedstrijd over zestig ronden behaalde Tom een keurige zevende plaats in de categorie heren C1. In het tussenklassement van de Zuid-Nederlandse Marathoncompetitie staat Tom nu zelfs op de zesde plaats. Op zondag 18 februari nam Tom samen met zijn zus Maartje in Tilburg deel aan een wedstrijd over 500 en 700 meter. Nadat Tom 43.14 op de 500 meter had gereden, verbeterde hij met een tijd van 1:00.46 zijn persoonlijk record (PR) op de 700 meter. Maartje bleef met 50.64 op de 500 meter en 1:12.02 op de 700 meter twee keer net boven haar PR.